Gestresst

Ben je eerlijk of Burn-out?

Ben je eerlijk of Burn-out? 

Deze blog gaat over de inzichten die ik heb opgedaan door de ervaringen tijdens mijn eigen burn-out periode gerekend vanaf een flinke hyperventilatie in juli 2012 tot het einde van mijn reintegratie halverwege 2014. Als ik begin 2011, het jaar voorafgaande aan de onderkenning van mijn burn-out, wist wat ik nu weet had ik mezelf en mijn omgeving een hoop ellende kunnen besparen. Aan de andere kant heb ik veel van mijn burn-out geleerd over zelfvertrouwen, de signalen van mijn lichaam en geest en het belang die signalen heel serieus te nemen.

Je kunt met deze blog zelf inzicht krijgen in de signalen van een burn-out en mogelijk spiegelen aan je eigen situatie om zo te werken aan je zelfvertrouwen. Ook kan deze blog je helpen te weten dat er altijd een uitweg is, ook een burn-out gaat voorbij als jij dat wilt.

Iedereen heeft recht op zijn eigen probleem 

Doorzetten als het even niet lukt of jouw verantwoordelijkheid pakken als de situatie erom vraagt zijn prima eigenschappen waar je trots op kunt zijn. Doorzetten omdat je kost wat het kost geen nee wilt verkopen of ook de verantwoordelijkheid van je manager probeert in te vullen zijn voorbeelden dat je weinig vertrouwen hebt in jezelf en eigenlijk jezelf en de ander niet serieus neemt toch?

Hoezo kan die ander zijn eigen verantwoordelijkheid niet nemen of wordt van jou geen nee geaccepteerd? Natuurlijk wel, iedereen heeft recht op zijn eigen probleem en ook jij hebt je grenzen.

Het is dus belangrijk op jezelf te vertrouwen en ook de ander serieus te nemen, dat is al een mooi inzicht om mee te beginnen!

Har’t’ werken 

Als je zoveel werk op je nek hebt genomen waardoor je het structureel binnen de normale werktijden niet meer af krijgt dan kun je het werk met nóg harder gaan werken ook niet gedaan krijgen. Het is dan tijd kleur te bekennen naar jezelf en je omgeving. Zeg “sorry ik had toegezegd het werk morgen op te leveren maar ik heb me vergist”, dát is pas stoer om te doen én je bent dan eerlijk naar jezelf en de ander.

Het siert je dat je hebt geprobeerd om het werk gedaan te krijgen en ook nog in je ééntje. Je doet dat omdat je graag alleen werkt, je dan zeker weet dat het goed gedaan wordt en je het belangrijk vindt de ander te helpen. Je hebt geleerd hard te werken voor je geld en dat anderen op jouw kunnen rekenen, dat is gewoon je plicht.

Daartegenover staat ook de waardering die je van de ander krijgt en het gevoel nuttig bezig te zijn. Maar als je eerlijk bent, hoe voel jij je onder zoveel druk op je schouders of hoe vaak krijg je de waardering waar je op hoopt en had je het gevoel écht nuttig te zijn? Eigenlijk ben je onzeker over wie je bent en wat je zelf kunt.

Stel je eens voor dat je alles waarvoor je het doet, een harde werker zijn, de waardering, nuttig bezig zijn, verantwoordelijk zijn etc in een emmer zou gooien en naast je neer zou zetten. Mis je dan iets, of voelt dat juist fijn, geeft het je meer rust, ruimte en zelfvertrouwen en verschijnt er mss een glimlach op je gezicht?

Er bestaat veel meer in jouzelf dan dat je van buiten kunt krijgen en het is er al je hoeft het zo maar te pakken. Als je bij wat jij je voorneemt er eens op let of het van binnen een fijn gevoel geeft, het je een glimlach oplevert of letterlijk de tranen in je ogen schieten dán spreekt je hart en weet jij dat je daaraan gerust ‘hart’ kunt werken.

Denk aan jezelf

Het is niet de situatie of de ander die jou in de weg staat maar de manier hoe jij daarover denkt. Als je denkt dat het aan de situatie of een ander ligt dat jij je vervelend voelt dan denk je mogelijk negatief over jezelf en maak jij jezelf klein en ondergeschikt aan die situatie of de ander.

Terwijl je alle aandacht hebt voor de situatie of de ander ga je helemaal voorbij aan jezelf, hoe kun je jezelf dan beter gaan voelen of aan zelfvertrouwen winnen? Vreemd toch dat je je beter wilt voelen maar niet aan jezelf denkt? Ga daarom in zo’n situatie eens na wat je gedachten zijn of welke emoties en gevoelens je hebt en wat je doet. De kans is groot dat je erom kunt lachen omdat je dat niet van jezelf had verwacht.

Tot slot 

Ben eerlijk naar jezelf en je omgeving, jouw geluk en gezondheid zijn veel belangrijker dan alsmaar te handelen naar de zogenaamde ‘verwachtingen van je omgeving’. Het zijn vooral je eigen onzekere gedachten over jezelf die jou richten op je omgeving i.p.v. op jezelf. Werk aan je zelfvertrouwen door jezelf te waarderen, van jezelf te leren, dankbaar en liefdevol te zijn.

Wil je hierover eens gratis met me in gesprek geef dat dan aan via het contactformulier op mijn site en ik neem zo snel mogelijk contact met je op, je krijgt zelfvertrouwen en wordt er altijd vrolijker van!

Via deze link kom je bij het aanvraagformulier https://denlpschool.nl/een-plezierig-gesprek/

Laat een reactie achter


Notice: Undefined index: cookies in /home/nlpschoo/public_html/wp-content/plugins/live-composer-page-builder/modules/tp-comments-form/module.php on line 1638

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Beantwoorden

    Mooie blog, dank je voor het delen Henrie.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Notice: Undefined index: cookies in /home/nlpschoo/public_html/wp-content/plugins/live-composer-page-builder/modules/tp-comments-form/module.php on line 1638

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.